Hiába a koordináció a baloldali pártok között, mivel a Jobbik mindenhol indít jelöltet, a kerületek többségében két erős ellenzéki induló lesz.
Az MSZP és a DK megegyezett, hogy minden körzetben csak egyikük indít jelöltet, illetve van, ahol független indulót támogatnak. A hvg.hu szerint az MSZP a kampányban összesen 4.300 kereskedelmi plakáthelyen hirdeti magát. Azt egyelőre nem tudni, hogy a DK mennyin. A Magyar Nemzet azt írja, hogy a Jobbiknak 5.100 plakátja lesz.
Amennyiben a DK is bevásárol, akkor a baloldalnak több plakátja lehet darabra, csakhogy a Jobbik látványosabb felületeken hirdeti majd magát. Nekik 4.000 óriásplakátjuk lesz, míg az MSZP-nek ötödannyi, csak 800.
Ráadásul a baloldali pártok kénytelenek a Fidesz közeli Odex-től vásárolni, és a cég dönti el, hova tehetik ki a hirdetésüket. Ezzel szemben a Jobbik a Simicska Lajos médiabirodalmába tartozó Publimonttól bérli a plakáthelyeit. Összefoglalva: a baloldalnak talán több plakátja lesz, mint a Jobbiknak, de utóbbi látványosabb formában és helyeken hirdethet.
Az elektor.hu tavaly végzett egy nem reprezentatív felmérést az osztrák választások előtti kampányról. Ott az SPÖ több helyen hirdette magát, mint az FPÖ, viszont utóbbi poszterei sokkal látványosabb helyeken voltak. Mit gondolnak, mi lett a választási eredménye?
Bár a mérés nem reprezentatív, az eredmény nem cáfolja azt a feltételezést, hogy a pártok kampányban való láthatósága szorosan összefügg azzal, hogy mennyi szavazatot kapnak a választáson.
Így hiába lesznek többen azok, akik kormányváltást akarnak. A magyar választási rendszer ugyanis, szemben az osztrákkal, aránytalan. Ami azt jelenti, hogy ha megoszlanak az ellenzéki jelöltekre leadott voksok, akkor lehetnek bármekkora többségben a kormányváltást akaró szavazók, a Fidesz hatalmon marad.
Ezen csak az változtatna, ha a Jobbik és a baloldal megállapodna, hogy melyik körzetben, melyikük kampányol és melyikük nem.
A számok alapján azonban erre nincs esély. A Jobbik jelöltjei túl kevés körzetben számítanak a legesélyesebbnek ahhoz, hogy ott egyáltalán elférjen 5.100 plakát. A Jobbik tehát olyan kerületekben is aktívan hirdet majd, ahol az MSZP / DK indulója az esélyes.
A baloldal sem teheti meg, hogy visszafogja magát azokon a helyeken, ahol a Jobbik vihetné a körzetet. Azért nem, mert mint említettük, nem ők döntenek arról, hogy hol lesznek a plakátjaik, hanem a (Fidesz közeli) cég, amellyel megállapodtak. Lehet tippelni, hogy vajon ez a cég mely körzetekben adja a legtöbb hirdetési lehetőséget a baloldalnak: ott ahol az ő jelöltjei az esélyesek, vagy ott, ahol a Jobbiké?
Simicska Lajos mindent egy lapra tett fel azzal, hogy médiabirodalmával a Jobbikot támogatja. Ennek az lesz a legvalószínűbb következménye, hogy olyan körzetekben is megakadályozza az ellenzéki jelölt győzelmét, ahol erre lett volna esély. Az, hogy a baloldal plakáthelyeit egy Fidesz közeli cég osztja, ugyanezzel a következménnyel járhat.
A kormányváltást akarók abban bíznak, hogy az ellenzéki szavazók elég bölcsek lesznek ahhoz, hogy felismerjék körzetükben a legesélyesebb ellenzéki jelöltet. Csakhogy a választók abból szerzik a bölcsességüket, amit látnak. És többségük a plakátokat látja majd.
Név: Bánovics Attila
Email: info@elektor.hu