A Fidesz és a kormány 2014-ben több plakáton kampányolt, mint az összes ellenzéki párt együttvéve.
Listázom a számokat a kepmutatas.hu adatai alapján:
Az óriási különbség egyik oka lehetett volna, hogy az ellenzéki pártoknak nem volt elég pénze plakátokra. Csakhogy volt. A Baloldal teljes kampányköltségvetésének kevesebb, mint negyedét fordította plakátokra. A Jobbik kevesebb, mint a felét, az LMP az egyharmadát. Ha volt pénzük, miért nem vettek ugyanannyi plakáthelyet, mint a Fidesz?
A másik anomália, hogy a Jobbik csaknem másfélszer annyi pénzt költött plakátokra, mint a Baloldal, holott utóbbi volt a legerősebb ellenzéki erő, ráadásul több pénzzel gazdálkodott, mint előbbi.
Erre a kérdésre tudjuk a választ. A Baloldal szombathelyi jelöltje 2014-ben egy sajtótájékoztatón ezt mondta:
„A plakátfelületek jelentős része a Simicska-Nyerges duó tulajdonában van, tőlük pedig még árajánlatot sem kaptunk, hiába kértünk.”
A nyilatkozat alapján 2014-ben a legerősebb ellenzéki erő hirdetett volna több plakáton is, de a tulajdonosok ezt nem engedték.
Ugyanez történt Egerben, ahol a Baloldal jelöltje élő plakátként hirdette magát, mert, mint az Indexnek nyilatkozta:
„A plakáthelyek többsége a Simicska médiabirodalom kezében lévő cégeké, nem válogathatunk.”
Meglehet, hogy a Baloldal szombathelyi és egri jelöltje összebeszélt, direkt nem vettek plakáthelyeket, és ezzel az ürüggyel támadták a kormányt, de talán valószínűbb, hogy az akkor még a Fideszt támogató Simicska Lajos valóban nem adta el nekik a felületeit. Ha ugyanis a legerősebb ellenzéki erő nem tud megjelenni az óriásplakátokon, akkor aligha lehet olyan sikeres a kampánya, amely veszélyezteti a kormánypárt hatalmát.
Sőt! Az adatok azt mutatják, hogy a plakáthelyek tulajdonosai arra is ügyeltek, hogy a legerősebb ellenzéki erő, a Baloldal, ne csak a Fideszhez, hanem a gyengébb ellenzéki pártokhoz képest is kevesebb felületen hirdethessen.
A magyar választási rendszer aránytalan, így hiába szavaznak összességében többen a Fidesz ellen, kormányt csak akkor lehetne buktatni, ha egy ellenzéki erő egyedül is több voksot kapna, mint a Fidesz. Azonban ha ez az erő kevesebb, mint harmadannyi plakáton hirdethet, mint a kormánypárt, és még a gyengébb ellenzéki indulókhoz képest is hátrányba kerül, akkor ez soha nem történhet meg. A 2014-es eredmény ezt igazolja.
Összességében sokkal többen szavaztak az ellenzéki pártokra, mint a Fideszre. Azonban a kormányváltó voksok megoszlottak több párt között. Emlékeztetőül: a Fidesz és a kormány 1 milliárd 336 millió forint értékben hirdetett plakátokon, míg a Baloldal 372 millió forintért. És a legerősebb ellenzéki párt azért ennyiért, mert a Fideszhez közelálló tulajdonosok nem adtak el neki több felületet. Vajon akkor is így oszlottak volna meg a szavazatok, ha minden párt egyenlő mértékben hirdethet a plakátokon?
A magyar törvények nem írják elő, hogy a kampányban, vagy azon kívül a plakátfelületeket egyenlően kell elosztani a pártok között. Vagyis mindegyik annyi felületet vásárol, amennyit tud. Illetve annyit, amennyit a tulajdonosok eladnak neki.
A legutóbbi választás óta megváltozott a helyzet azzal, hogy Simicska Lajos már nem a Fideszt támogatja. Ha a ’18-as kampányban átengedi kereskedelmi plakátfelületeit a Jobbiknak, akkor a kormánypárt talán nem tudja elérni, hogy a legerősebb ellenzéki erőnek kevesebb plakát jusson, mint neki, és mint a gyengébb ellenzéki pártoknak.
Azonban az Állami Számvevőszék vizsgálata miatt a Jobbik 2018-ban kénytelen lesz „piaci áron” megvásárolni a plakáthelyeket. Ez akkor is igaz, ha behajtják a párton a több mint 600 milliós büntetést, és akkor is, ha nem. Ezzel a módszerrel elérhető, hogy a Jobbik, Simicska Lajos támogatása ellenére se hirdethessen több felületen, mint a Fidesz, sőt az is, hogy még a gyengébb ellenzéki pártokkal szemben is hátrányba kerüljön. Ezzel biztosítható, hogy a választási rendszer miatt a Fidesz hatalmára egyedül veszélyes ellenzéki erő kampánya ne lehessen olyan sikeres, hogy az elegendő legyen a kormányváltáshoz. End of story.
A kampányszabályozásról szóló cikkünk itt olvasható.
Bővebb elemzés itt (42-54. oldal).
Név: Bánovics Attila
Email: info@elektor.hu