Bármely ellenzéki párt csak akkor szerezhet önállóan több voksot, mint a Fidesz, ha képes hatékonyan meggyőzni a választókat arról, hogy rá szavazzanak. Ehhez szüksége van térre, ahol, és időre, amikor kampány folytathat.
A jogszabály miatt a 2014-es kampányban a kereskedelmi televíziók és rádiók egyetlen másodperc politikai reklámot sem sugároztak. Ha megtették volna, csődbe mennek.
Mivel kötelező az egyenlőség, ha egy tévé, vagy rádió beleegyezik abba, hogy leadja egy párt reklámját, akkor a többinek már nem mondhat nemet. 2014-ben 18 jelölő szervezet volt a választáson. Ha mindegyik csak 30 másodpercet kér, az 9 percnyi politikai reklám. Ingyen.
És ott vannak a független jelöltek is, akik miatt egy kereskedelmi csatorna gyorsan azon kaphatja magát, hogy egyik órától a másikig folyamatosan politikai reklámokat kénytelen sugározni. Ingyen.
Vagy másként dönt. Betartja a törvényt, de úgy, hogy egyáltalán nem sugároz politikai reklámot, amivel mindenkinek egyenlő feltételeket biztosít. És nem megy csődbe.
Így ezt máshol kell megtennie.
Lehet hirdetni a sajtóban, a közösségi médiában, szervezhetnek a pártok fórumokat, nagygyűléseket, osztogathatnak szórólapokat. A törvény itt nem rendelkezik egyenlőségről, emiatt egy ellenzéki párt valószínűleg legfeljebb döntetlenre hozhatja ki az eredményt a Fidesszel szemben, feltéve, hogy van ehhez elegendő pénze.
Maradnak az utcai plakátok. Itt sem biztosít a jogszabály egyenlőséget a pártok között. Ami Magyarországon azt jelenti, hogy
A törvény nem említi név szerint a kormánypártot, helyette azt mondja, hogy a kampány idején a pártok bármilyen köztéri tárgyra kitehetnek plakátot, feltéve, hogy a tulajdonos, vagy a bérlő ehhez hozzájárult. Logikus szabály.
Azonban Magyarországon a köztéri tárgyak jelentős része az állam, az önkormányzatok, illetve ezek cégeinek tulajdonában van. A hatalmi viszonyok miatt így az engedélyt a Fidesz adja, vagy tagadja meg.
A kereskedelmi plakátoknál ugyanaz a szabály. A tulajdonos annak adja bérbe, akinek akarja. És 2014-ben a tulajdonosok tudták, hogy kinek akarják bérbe adni. A kepmutatas.hu oldalon elérhető, hogy ki, mennyit költött összesen plakátokra a legutóbbi választási kampányban:
A 2014-es kampányban felmerült, hogy a Fidesz túltolta a plakátolást, és ez visszaüthet rá. A választás eredményéből tudjuk, hogy nem ütött vissza, így ez a hipotézis már akkor megdőlt. Azt is tudjuk, hogy miért. Felírhatjuk egyenletben is:
Az ábrán nem szerepel, de az ellenzékbe bele kell számolnunk azokat a pártokat is, amelyek nem kerültek be a parlamentbe, de részt vettek a kampányban. A választók azt látták az utcán, ami a fenti egyenletben szerepel. Ezért nem ütött vissza a „túltolás” a Fideszre. Ha azonban azt a kérdést tesszük fel, hogy a kormány leváltható –e, akkor abban az esetben válaszolhatnánk igennel, ha ezt látnánk a plakátkampányban:
Kormánypárti ~ Baloldal ~ Jobbik ~ LMP
Utóbbinak így csak akkor lehetett volna esélye utolérni a Fideszt, ha begyűjti az ellenzéki szavazatok döntő részét. Ehhez legalább akkora plakátfelületet kellett volna birtokolnia, mint a Jobbik, illetve az LMP. Vagy még inkább, mint a Jobbik és az LMP együttvéve. Helyette:
A Baloldalnak így aligha lehetett esélye megszerezni az ellenzékre eső szavazatok döntő hányadát. Különösen, hogy a Jobbik és az LMP esetében az ábrán látható érték plakátkampányuk valós mérete. A Baloldalnál azonban számolnunk kell a CÖF által kizárólagosan ellenük indított lejárató kampánnyal (bohócos plakátok).
Összesítve:
Az értékek nem pártnevekhez kötődnek. Az utolsó sorban mindig az aktuálisan legerősebb ellenzéki indulót látjuk, az egyetlent, amelyen keresztül a választóknak az aránytalan magyar választási rendszerben lehetőségük lenne leváltani a kormányt.
Ugyanez a kampányszabályozás és hasonló tulajdoni viszonyok érvényesek minden választáson. Emiatt, ha azt a kérdést tesszük fel, hogy a jelenlegi rendszerben a választók számára lehetséges –e leváltani a kormányt, akkor a válasz nem. Nem lehetséges.
A kampányszabályokat itt foglaltuk össze röviden (8-9. oldal), és itt írunk róluk részletesen (42-49. oldal).
Név: Bánovics Attila
Email: info@elektor.hu